Business Openers

Hoofdkantoor: Muiderberg
Medewerkers: 13
Diensten: Marketing & Strategy Consulting
Landen actief: 1
Website: www.businessopeners.nl

Business Openers is een strategisch marketingadviesbureau. Wij houden ons bezig met positionering van bedrijven, organisaties en instellingen. Die positionering vertalen we vervolgens naar strategie, naar innovatie en naar gedrag bij medewerkers (Internal Branding). Klanten van ons zijn onder andere ABN AMRO, AVRO, INHOLLAND Hogescholen, VVV, The Greenery, Heineken, Hi, Porsche, PwC, Staatsloterij, Unique en USG Innotiv.

Onze werkvelden
Voor al onze werkvelden geldt dat wij complexe situaties tot de kern terugbrengen. Waardoor er overzicht en structuur ontstaat en organisaties relatief eenvoudig zelf grip krijgen op hun business. Wij onderscheiden een aantal vaste werkvelden die hun waarde hebben bewezen in diverse trajecten bij verschillende opdrachtgevers. Hierbinnen biedt Business Openers maatwerk.

Internal Branding
ABN AMRO en Rabobank. Die merken verschillen sterk van elkaar. Maar worden die verschillen ook door klanten ervaren in de wijze waarop ze door een hypotheekadviseur worden geholpen? En zijn de merkwaarden ook daadwerkelijk terug te vinden in de bedrijfsculturen van beide banken?

Merken zijn bedoeld om een product of bedrijf een herkenbare uitstraling naar de buitenwereld te geven. Maar draai het eens om. Een merk kan óók worden ingezet om de interne organisatie vorm te geven. Want mensen maken het merk. Internal Branding heeft als doel het gedrag van medewerkers in lijn te brengen met het merk. Zo bouw je niet alleen aan een sterk merk, maar ook aan een sterk bedrijf.

Brand Positioning
Niet alleen waren de commercials met de drie vrienden bijna allemaal een absolute hit, ook ‘below the line’ klopte ineens alles bij Amstel. Hoe kwam dat? Was de positionering zo briljant?  Nee, ‘vriendschap’ ligt als merkessentie voor een biermerk eigenlijk voor de hand. Wat wel bijzonder was, was dat het merk consequent en consistent overal in werd doorgevoerd. In communicatie, innovatie en strategie. Om het merk als kompas te kunnen gebruiken, moet het eenvoudig en krachtig worden samengebald. Het vinden van de juiste chemie tussen relevantie, onderscheidend vermogen en authenticiteit en dit zo kunnen verwoorden dat iedereen het begrijpt, is een kunst die wij als geen ander beheersen.

Strategy: een businessplan op 1 A4
De OGSM-methodiek maakt het mogelijk een volledig en gestructureerd (business)plan op 1 A4 weer te geven. In één oogopslag is duidelijk hoe verschillende onderdelen samenhangen met de doelstelling en met elkaar. Dit maakt het tot een krachtig middel om voortgang en focus te bewaken. Het dwingt ook om echte keuzes te maken en daardoor meer kans op succes te creëren. Bovendien is het een ideaal middel om te gebruiken in het communiceren van de ondernemingsstrategie naar alle medewerkers. Kortom, een methodiek die je vast wil leren kennen.

Business Openers leert je in een dagdeel hoe OGSM ook jouw organisatie vooruit kan helpen. In een interactieve sessie maak je zelfs al een start met je eigen plan op 1 A4.

Brand Innovation
Stel niet Apple, maar Philips had de iPod geïntroduceerd. Hetzelfde concept, op hetzelfde moment, met dezelfde campagne. Was het dan ook zo’n succes geworden als het nu is?  En heeft het succes van iPod veel betekend voor het merk Apple? Zonder twijfel is het merk in waarde toegenomen dankzij iPod. Product en merk zijn communicerende vaten. Brand Innovation is het managen van die relatie. Het is gericht op het creëren van een blijvende voorsprong in de markt. Concurrentie kan misschien kopiëren wat je doet, maar niet wie je bent.

Business Openers is een ambitieus, energiek en divers team van ondernemende partners en consultants. Ons boek ‘Internal branding in de praktijk’ is door het Tijdschrift voor Marketing uitgeroepen tot het beste marketingboek van 2008.