IG&H Consulting & Interim

Hoofdkantoor: Utrecht
Medewerkers: 150
Diensten: Strategy & Management Consulting
Landen actief: 1
Website: www.igh.nl

IG&H Consulting & Interim

Marktomstandigheden veranderen, nieuwe bestuurders (met nieuwe ambities) treden aan, bedrijven worden samengevoegd, en nieuwe businessmodellen komen op, dagen bestaande structuren uit en doen nieuwe kansen ontstaan. Het kunnen allemaal aanleidingen zijn om de business(unit) strategie te herijken en nieuwe keuzes te maken over waar, hoe en waarop een bedrijf in de markt wil concurreren.

IG&H-visie op strategie

In onze visie begint strategie met het vaststellen van het juiste besturingsmodel: eerst bepalen we met welk model en welke mensen de nieuwe strategie ontwikkeld en gerealiseerd moet worden. Want alleen met de ‘right people on the bus’ kan een strategie werken; het management moet eigenaarschap nemen voor de gekozen visie en richting.

Vervolgens staat de vraag centraal: ‘how to run a different race’? Ofwel, hoe ontwikkel je een onderscheidende waardepropositie en –keten die extra klantwaarde realiseert en kosten reduceert? Het gaat om het uitzetten van een koers, die in de tijd, stap voor stap, verder wordt geconcretiseerd. Hierbij worden essentiële keuzes gemaakt, zoals: welke markten en doelgroepen willen we bedienen, met welke positionering, waardeproposities en verdienmodel? Maar ook: wat betekent dit voor de inrichting van de waardeketen en KPI’s? Want het goed verbinden van markt en operatie is essentieel.

Onze aanpak

Naar onze overtuiging moet een strategie voortvloeien uit de competenties en het DNA van een organisatie. Daarom is het strategieproces voor ons een reis die we samen met de businesseigenaren doorlopen. Wij dragen zorg voor een scherpe marktvisie, fact-based analyse en financiële onderbouwing. Als sectorinsider voeden we het management en dagen hen uit tot keuzes te komen. Zo faciliteren we een proces dat energie en ondernemerschap stimuleert en leidt tot eigenaarschap in de organisatie.

Strategieconsultants

Ongeveer een kwart van onze (senior) consultants (25-30 van de 100) houden zich voornamelijk met strategievraagstukken bezig. Dit kan zijn op business strategieniveau, maar het kan ook gaan om het uitdenken van een commerciële of operationele strategie. De sectoren en klanten die wij bedienen, kennen wij vaak ‘inside-out’. Vanuit deze marktkennis ontwikkelen wij een visie, zien trends en ontwikkelingen en komen met nieuwe ideeën om een strategie vorm te geven.

(Junior) consultants worden in hun eerste jaren bij IG&H breed ingezet op verschillende soorten opdrachten om ervaring op te doen. Vanaf senior consultant (ca. 4-5 jaar werkervaring) ontstaat meer specialisatie en wordt de rol in strategietrajecten groter.

Op onze website vind je meer informatie over ons werk.