McKinsey: Werknemers e-mailen 650 uur per jaar

25 september 2012 Consultancy.nl

Zakelijke werknemers spenderen circa 28% van hun tijd aan het dagelijks lezen en beantwoorden van e-mail. Op weekbasis spenderen werknemers dus 13 uur aan e-mail, omgerekend per jaar is dit ruim 650 uur. Dat blijkt uit het rapport ‘The Social Economy’ van McKinsey & Company. De consultants concluderen dat bedrijven allesbehalve eficiënt omgaan met e-mail. Ze stellen dat er een tijdswinst van circa 25% kan worden geboekt door meer gebruik te maken van ‘social technologies’.
 
Sociale platformen
McKinsey denkt dat door een deel van de emaillawine te verhuizen naar sociale platformen (bijv. sociale media, sharepoint), werknemers tot 25% tijdswinst kunnen boeken. Daarnaast zijn er volgens het adviesbureau ook grote efficiencykansen op het gebied van information gathering, communication & collaboration and role-specific tasks.
 
McKinsey - Social Media (1)
Social media vervangt traditionele communicatie kanalen
Uit het rapport van McKinsey is duidelijk te zien dat het toenemende gebruik van social networks ten koste gaat van de traditionele communicatie methodes. Tussen 2008 en 2011 is het aandeel van social platforms gestegen van 15% in 2008 naar 29% in 2011. Het gebruik van telefoon (vaste lijn en mobiel) en e-mail is daarentegen gedaald.

McKinsey - Social Media (2)

Meer Strategy nieuws